Bildanalys - Rebecka


Första priset till Paul Hansen för bilden på den 15-åriga flickan Fabienne som dödades när polisen sköt vilt i luften under plundringarna i huvudstaden Port au-Prince efter jordbävningen på Haiti är logiskt.

Teknik:
  • Detta är ett fotografi av fotografen Paul Hansen.
  • Detta är ett reportage från plundringen i Port au-Prince efter jordbävningen på Haiti.
  • Bilden är gjord efter jordbävningen på Haiti när alla började plundra och en polis sköt hej vilt och råkade skjuta ihjäl en 15årig flicka. Den 15årige flickan som blev skjuten är bilden på flickan och han fick tillåtelse av föräldrarna att publicera bilden. Bilden är publicerad 2011-03-18 19:38.
  • Bilden är ljus men framställs som mörk när man ser flickan ligga död på marken.
  • Bilden är tagen i normalperspektiv men riktat neråt mot den döda flickan.
  • Jag vet inte riktigt om bilden är manipulerad men jag kan tänka mig det för ljuset och kontrasterna ser manipulerade ut.
Innehåll:
  • Bilden föreställer en död 15årig flicka i Port au-Prince efter hon blivit skjuten av en polis under plundringen i Haiti.
  • På bilden ser jag en död flicka liggandes på marken med blod i ansiktet. Det första jag lägger märke till är flickan som då bara ligger där död och ensam. Man lägger fokusen på den döda flickan och man lägger märke till pojkarna i bakrunden fast dem är mindre iögonfallande för flickan är det som man mest lägger märke till. När man ser flickan ligga där mår man dåligt för man inte kan göra så speciellt mycket, hon är ju redan död och det är en hemsk händelse som man önska inte hänt.
  • I förgrunden ligger den döda flickan med tre tavlor i sin famn. I bakrunden ser man marken som rest sig och en blå men molning himmel. I högerkanten går det två pojkar med varsin låda på huvudet och en mörk rök vid pojkarnas sida.
  • I bilden ser jag tre tavlor och låderna som killarna bär på huvudet som är föremål och den enstaka lådan som ligger där marken har rest sig.
  • Flickan i 15års åldern och de två pojkarna mellan 10-13 år i bakrunden är de människor jag ser på bilden.
  • Flickan ligger mitt på marken och de två killarna går längre upp i högersidan av bilden.
  • Flickan som ligger på marken har blod i ansiktet och sina rosa kläder på och killarna går med trasiga/smutsiga kläder.
  • Flickan på marken får större plats eftersom hon är själva fokusen på bilden och hon är ju närmast i bilden så hon får ju större plats än de killar i bakrunden.
  • Att polisen sköt flickan är en symbolisering att polisen sköt flickan är ju något som symboliserar att polisen har gjort fel när han sköt hej vilt.
Tolka bilden:

  • När jag ser denna bild tänker jag mycket på våld och det är hemskt när den flickan ligger där död och blivit plundrad efter sin död. Bilden är helt enkelt hemsk !
  • Man blir deprimerad när man tänker på hela händelsen och denna flickans död.
  • Jag får en hemsk känsla innuti mig när jag ser flickan ligga där och när jag även vet historien bakom så blir jag väldigt ledsen.
  • Flickan som är död tänker/känner nog inte så mycket kanske smärta även fast hon är död. Killarna i bakrunden känner nog sig lite hemska när de ser flickan ligga där och ändå går det runt och plundrar ( tror jag att de gör eftersom de har lådor bärandes på sina huvuden )
  • Det som har hänt är ju att det vart jordbävning på Haiti och efter detta började massa plundrande. Flickan blev skjuten av en galen polis som sköt hej vilt.
  • På bilden är det mycket grått med en blå himmel fullt med moln. Flickan som ligger på marken har sina rosa kläder på sig och är färgad. Killarna i bakrunden går i sina jeans och mörka kläder. Man hör killarnas prat om flickan och känns som det är ganska tyst för att efersom flickan ligger där och man ser endast de två pojkarna, känns det ganska lugnt i närheten av henne. Kanske ljud från de personer som springer runt där man inte ser. Killarna i bakrunden känns som den ända rörelsen i bilden och röken bakom dem annars känns allt annars stilla och dystert.
  • Ja bilden verkar trovärdig eftersom detta hänt på riktigt och man ser den döda flickan. Men dem har ju säkert flyttat på flickan för att få en bra bild det är nog de ända men eftersom bilden är så hemsk, känner man att den är inte fejk.
  • Jag tror han tog denna bild för att folk ska se vad som hänt och se vad den polisen gjort med denna flicka. Se vad som händer i andra länder och att vi inte ska klaga på hur vi har det. För vi i Sverige klagar otroligt mycket men när man ser detta, så finns det inget att klaga på.
  • Ja undertexten till bilden ''Första priset till Paul Hansen för bilden på den 15-åriga flickan Fabienne som dödades när polisen sköt vilt i luften under plundringarna i huvudstaden Port au-Prince efter jordbävningen på Haiti är logiskt''
Kopplingar :

  • Jag sökte på jordbävning i Haiti och plundringen och hittade bilden på när de fotograferar den döda flickan
Jag hittade också en bild på en pappa bärandes på sin väldigt skadade dotter och den bilden är också dyster fast den är mer mörk bilden på denna flicka är ju ganska ljus.
  • Denna händelse är daterad, det syns ju tydligt var och när detta hände därför är denna bild typiskt.
  • Jag tror det hade legat mer än en flicka på bilden om det va förr för att det hände mer sånt här förr.
  • Jag hade inte valt en annan bild för jag fastnade för denna bild och historian om den och valde därför att skriva om denna bild.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0