Sociala medier - Entreprenörer - Rebecka

1. Jag har använt mig av Facebook, Twitter och Blogg
Facebook - Man kan lätt hålla kontakten med vänner som bor t.e.x utomlands eller längre bort. Du lär känna mycket nytt folk genom facebook. Du kan också dela bilder med dina kompisar och du kan skriva statusar och komentera. Facebook är en stor uppdatering mellan folket omkring dig. Du ser vad dina kompisar gör och du dom ser vad du gör.
Twitter - Det är som facebook man kan följa sina vänner osv. men man kan inte skriva lika långa inlägg. Man kan även följa kändisar lättare på twitter än på facebook.
Blogg- Blogg är ett kul sätt att spara sina minnen på, man kan kolla tillbaka och se vad man gjort och skratta. Lägga upp fina bilder, videor och dela med sig av sina dagar och annat. Man kan även tipsa folk och man träffar mycket nytt folk via bloggar osv.
Nackdelar:
Facebook - Folk kan bli trakaserade, mobbade o.s.v. Folk som inte behöver veta kan få reda på vad du gör och vart du är och kan lätt söka upp dig. Därför ska man vara försiktig med vad man lägger ut och vad man skriver på Faceboook. Folk kan låtsas vara någon annan än den de är.
Twitter - Nackdelen med twitter är att folk kan göra som på facebook man kan låtsas vara någon annan än den man är och man ska vara väldig försiktig.
Blogg - Nackdelen är att man lätt kan bli mobbad, man kan också bli utsatt för saker. Man skriver ju mycket vad man gör och vart man är, vart man ska osv. På det sättet kan folk hitta en enkelt och utsätta en för fara.
2.
Delning är en sida som du kan läsa om olika sociala medier och även bli medlem och få en webbkurs i sociala medier.
När jag kollade runt på sidan lärde jag mig inte något nytt. Jag har ju använt mig av de sociala medier som stod med på sidan och kände till det som stod. Eftersom jag har en pappa som är datorexpert har han lärt mig det mesta.
3.

NE.se - en hel värld av kunskap. NE är en sida där du kan få hjälp med dina skolarbeten men även spela spel och andra nöjen. Också nytta som tillexempel datumsökning osv.
Sidans tre delar är då dessa tre - Nöjen, Nytta och Skola.
Jag tycker inte detta handlar om sociala medier eftersom man har ju inte kontakt med någon. Det är nästan som Wikipedia fast med Nöjen och Nytta. Men ingen kommunikation med någon. Man läser, spelar och tar reda på fakta. Inte speciellt socialt enligt mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0